زیر سقف آسمان

زیر سقف آسمان مقام یک جست وجوگر است.

حق با کیست؟

حق با کیست؟

سرآغاز: تهیه‌ی گزارش یک تحقیق در حال انجام، مجال پی‌گیری نقد به کتاب "توسعه و تضاد" را نداد. برای این‌که زیر سقف آسمان کم‌رونق نشود، مناسب دیدم مطلب کوتاه اما بامزه‌ای را منتشر کنم و نظر شما را بپرسم. مطالب تکراری زیر سقف آسمان قبلی را هم بعدا به‌تدریج کار خواهم کرد. منتظر نقد "توسعه و تضاد" در نوبت بعدی باشید!

حق با کیست؟

"یک کروکودیل کودکی در حال بازی را در سواحل نیل می‌رباید. مادر کودک تقاضای برگشت فرزندش را می‌کند. آن‌ها توافق می‌کنند رویه‌ی زیر را برای به سلامت برگشتن کودک دنبال کنند. زن باید ادعایی را [در یک جمله] مطرح کند، و اگر و فقط اگر این جمله درست باشد کروکودیل کودک را برخواهد گرداند. او متعاقبا می‌گوید: "تو فرزندم را به من برنمی‌گردانی!" کروکودیل توضیح می‌دهد:‌ "خوب! پس اگر این حقیقت داشته باشد بدان معنی خواهد بود که تو فرزندت را نخواهی گرفت و اگر این دروغ باشد، طبق توافق‌مان، تو او را از دست خواهی داد". بدیهی است که زن اعتراض می‌کند: "نه این گونه نیست! اگر من حقیقت را گفته باشم، تو باید فرزندم را به من برگردانی. این چیزی است که ما توافق کرده‌ایم. اما در صورتی که من دروغ گفته باشم، پس برعکس آن‌چه تو گفتی، تو کودک را به من خواهی داد!" (به نقل از یک کتاب منتشر شده در سال 2007، ویراسته‌ی یوخن مِکِه، انتشارات گالدا+ویلچ وارلاگ).

راستی حق با کیست؟

ببینیم چه کسی می‌تواند به این پرسش پاسخ درست بدهد؟

8 دیدگاه»

  عمو wrote @

اگر و فقط اگر تکلی شکم تمساح و مادر بیچاره رو روشن کرده این وسط

  mohaddesi wrote @

مفهوم نیست.

  عمو wrote @

تکلیف

  علی wrote @

استاد سلام
1- این ماه رمضونی کی مخش کار می کنه تا به این سوال پاسخ بده
2- یه بعد از ظهر خوابتونو دیدم تیپ زده بودین سر کلاس دانشگاه بود و…

  الیاس wrote @

سلام دکتر! اول مشخص کنیم که حق چیه بعد بحث کنیم با کیه؟ این ماجرا از همون اول با حق شروع نشد اصلآ مگه کروکودیل ها می تونن با انسان ها حرف بزنن؟ اصل این داستان بر یک دروغ بنا شده و دنبال حق گشتن توی دروغ معنا نداره ثانیآ فرمودید مادر و کروکودیل با هم توافق کردند حق و حقیقت چیزی نیست که با توافق تعیین شه پس علاوه بر اینکه این داستان با یک دروغ شروع شده همچنین یک تجاوز و هیچ فطرتی نمی تونه قبول کنه دزدیدن یک بچه از مادرش مبتنی بر حق باشه اون وقت در چنین وضعیتی کروکودیل مستکبر دم از مذاکره و توافق میزنه آخه یکی نیست به این کروکودیل بگه مرتیکه تو اگه اهل مذاکره و توافق بودی که نمی اومدی بچه مردم رو بدزدی. اصلا وقتی کروکودیلی که حاضره بچه یه مادر رو بدزده و ببره بخوره به توافق اش وفادار بمونه؟ حق این است که کروکودیل تجاوز کرده و حق این است که باید با متجاوز مبارزه کرد / ارادت

  mohaddesi wrote @

درود بر شما! این‌هم نوعی موضع گیریه! این یعنی کروکودیل باید از نقشه‌ی جهان حذف شود! اما من فکر می‌کنم حالا یه کروکودیلی حاضر به گفت‌وگو شده و آمده پای میز مذاکره! شما میگی ما بزنیم زیر میز مذاکره! اتفاقا ما سبزها می‌خواهیم کروکودیل ها را هم به میز مذاکره و گفت‌وگو بکشانیم نه این‌که خودمان هم مثل کروکودیل بشیم!

  بخیرنیا wrote @

سلام ،
هیچکدام محق نیستند،چون پاسخ مطابق قرار نیست . در شرط اگر و آن گاه تالی تابع مقدم است ، اما در اینجا تالی خود به جای مقدم نشسته و یک دور بوجود آمده که مطابق منطقی که پایه قرار بوده باطله . شاید اگر مادر می گفت » تو فرزند مرا ربوده ای » می توانست فرزندش را پس بگیرد !

  mohaddesi wrote @

سلام! متشکرم از پاسخ‌تان! شما از جهتی خاص به موضوع نزدیک شده‌اید اما پاسخ‌تان درست نیست. مشکل دور نیست. به نظر من استدلال شما در باب تالی و مقدم درست نیست. مقدم جمله‌ای است که مادر گفته است و اگر این جمله درست باشد تالی بیان این جمله از سوی کروکودیل است که «من فرزندت را برمی‌گردانم». در ضمن اگر مادر جمله‌ی پیش‌نهادی شما را می‌گفت دیگر من نمی‌توانستم چنین پرسشی را در این‌جا مطرح کنم!


بیان دیدگاه