زیر سقف آسمان

زیر سقف آسمان مقام یک جست وجوگر است.

13 May, 2016 01:46

رخ‌دادی فرهنگی: برتری اعتقاد یا عمل؟ (بررسی آرای مرتضی مطهری)

به دعوت واحد تهران مرکزی دانش‌گاه آزاد اسلامی، در روز سه‌شنبه 14 اردی‌بهشت 1395 در مراسم بزرگ‌داشت روز معلّم، در باب موضوع "برتری اعتقاد یا عمل؟ (بررسی آرای آیت‌الله مطهری)" سخن گفتم. مثل دیگر موارد برای این آماده‌سازی مطالب این سخن‌رانی زمان زیادی صرف کردم. موضوع مورد بحث به‌گمان من یکی از مهم‌ترین موضوعات کلامی و الاهیاتی در تاریخ اسلام بوده است و امروزه نیز اهمیّت بسیار زیادی دارد. این موضوعی بوده است که از آغاز دین‌داری‌ام برای من به‌مثابه یک پرسش اساسی مطرح بوده است و در این بحث، پاسخ مطمئنی برای این پرسش‌ام یافته‌ام. سخن‌ران دیگر این جلسه آقای دکتر ماحوزی بوده‌اند. سایت دانش‌گاته آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی گزارش و تصویری از این مراسم منتشر کرده است که در ادامه درج می‌گردد. البته سخنان تقریباً یک‌ساعته‌ی بنده در یک جمله خلاصه شده است. تصویر هم نیازمند نشانه‌شناسی نیست! لینک مطلب را هم برای ملاحظه می‌گذارم:

http://www.iauctb.ac.ir/fa/news/52/bodyView/13243/برگزاری.مراسم.نکوداشت.مقام.استاد.در.دانشکده.علوم.اجتماعی.html

برگزاری مراسم نکوداشت مقام استاد در دانشکده علوم اجتماعی

مراسم گرامیداشت مقام شامخ استاد شهید دکتر مرتضی مطهری با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و کارکنان در دانشکده علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی دکتر رضا ماحوزی استاد فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به عنوان سخنران ویژه این مراسم در سخنانی ضمن تبریک هفته معلم و نکوداشت مقام استاد به تفسیر "اسفار اربعه ملاصدرا" شخصیت استاد شهید دکتر مرتضی مطهری را حرکتی به طرف خداوند و بازگشت به طرف مردم برای ارشاد آنها توصیف کرد و اذعان داشت: شهید مطهری به دو معنا شایسته عنوان معلم و لذا شایسته قدردانی از مقام شامخ ایشان است، نخست از آن جهت که طبق تمثیل «دیگران کاشتند و ما می‌خوریم و ما می کاریم تا دیگران بخورند»، ایشان توسط استادان و معلمان روزگار خویش تربیت شده و معارفی یاد گرفته است و حالا ایشان است که نسل بعدی را تربیت می کند و لذا در مقام معلم، واسطه انتقال میراث فرهنگی گذشتگان است.

وی در ادامه افزود: از آن جهت که شهید مطهری در مقام یک فیلسوف و حکیم متفکر بزرگ، آموزه های عقلانی و برهان و الهی سفر اول و دوم مسیر استکمالی خویش را در چارچوب سفر سوم و چهارم، با زبانی که قاطبه جامعه آن را می فهمند، یعنی با زبان معلمی به انسان های روزگار خویش منتقل می کند و تلاش می کند پایه های عقلانی و استدلالی و معنوی تمدن اسلامی – ایرانی سرزمین را با توجه به اقتضائات زمان خویش بنا نهد. به این معنا شهید مطهری معلم فرهنگ و تمدن این سرزمین و جامعه عصر حاضر است. حکمت عملی مورد نظر شهید مطهری با موضوعات جدیدی چون زنان، بانک، جنبش های اسلامی و … قوام گرفت.

در اینجا مباحث ایشان هم بر عقلانیت فلسفی و برهانی و معنوی میراث های گذشته مبتنی است و هم متناسب با فهم انسان ها و جامعه کمال نایافته است. در اینجا تمدن اسلامی – ایرانی زمان حال و آینده، یعنی آنچه شهید مطهری در اندیشه آن بود، تمدنی است که از میراث های گذشته بهره مند است و قابلیت گفتگو با نسلی فعلی داخلی و خارجی(جهانی) را دارد. لذا، همانگونه که گفته شد، شهید مطهری در معنای دوم، معلمی است که درصدد است تا پایه های فرهنگی و تمدنی سرزمین ایران را بنا نهد و از این رو شایسته تقدیر است.

این گزارش حاکی است، در ادامه این مراسم دکتر حسن محدثی عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی نیز ضمن توصیف برخی از آثار مرحوم دکتر شهید مطهری به بررسی برخی نقاط انتقادی پرداخت.

بر اساس این گزارش، دکتر ابوالحسن تنهایی رئیس دانشکده علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی نیز در جمع استادان و دانشجوبان علوم اجتماعی ضمن تبریک گرامیداشت هفته معلم به شرح سیرت اخلاقی و مباحث کلامی و فلسفی مرحوم مطهری پرداخت و با اشاراتی به شرح سخنان امام خمینی رضوان الله علیه در باب تفسیر و نیز مطابقت آراء مرحوم مطهری با آیات قرآنی در ترکیب و تلفیق نظر و عمل رسید و بر مصداق آیات شریفه: « والعصر.ان الانسان لفی خسر.الا الذین آمنو و عملوالصالحات…، حقیقت را در همفراخوانی و هماهنگی نظر و عمل دانست و شخصیت استاد مطهری را به عنوان انسانی کامل در نظام قرانی تعریف کرد. انتهای پیام/

No comments yet»

بیان دیدگاه