زیر سقف آسمان

زیر سقف آسمان مقام یک جست وجوگر است.

سریال «در حاشیه»، حاشیه جامعه پزشکی را به عرصه عمومی کشاند

سرآغاز: گزارش دوم از نشست سه‌شنبه در باب نقد سریال در حاشیه به نقل از سایت تأمین 24 به نشانی‌ی زیر: http://tamin24.ir/fa/news/4315/سریال-در-حاشیه-حاشیه-جامعه-پزشکی-را-به-عرصه-عمومی-کشاند

هیچ تغییری در این متن داده نشده است.

"گزارش «تأمین ۲۴» از نشست تحلیل میان رشته‌ای سریال «در حاشیه»

سریال «در حاشیه»، حاشیه جامعه پزشکی را به عرصه عمومی کشاند

نشست نقد و بررسی میان رشته‌ای سریال طنز «در حاشیه» توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در انجمن جامعه شنناسی ایران برگزار شد و صاحبنظران در حوزه‌های مختلف به تحلیل این سریال پرداختند. در این جلسه جامعه‌شناسان سریال در حاشیه را نمونه‌ای از بیان مشکلات مردم در رسانه دانسته و آن را مثبت ارزیابی کردند اما نمایندگان جامعه پزشکی معقتقد بودند این سریال اعتماد بیماران به پزشکان در جامعه را خدشه دار کرده است.

تأمین ۲۴/ انجمن جامعه‌شناسی ایران میزان صاحبنظرانی در حوزه جامعه‌شناسی و نمایندگانی از جامعه پزشکی بود تا به تحلیل سریال طنز «در حاشیه» بپردازند.

به گزارش «تامین ۲۴» (tamin24.ir) در ابتدای این جلسه دکتر احسان شمس، نماینده سازمان نظام پزشکی ایران، به نمایندگی از جامعه پزشکی مخالفت خود را نحوه بیان مشکلات در این سریال عنوان کرد و گفت بر خلاف باور عمومی که معتقد است جامعه پزشکی به اعتماد مردم نیاز دارد اما بالعکس آن این مردم هستند که به اعتماد جامعه پزشکی نیازمندند.

وی در توضیح نظرات خود ادامه داد پزشکان از فضای بی‌اعتمادی میان بیمار و پزشک بهره‌مند می‌شوند و این بی‌اعتمادی موجب می‌شود افراد با رویکرد وسواس گونه به پزشکان بیشتری برای یک بیماری مراجعه کنند.

نماینده سازمان نظام پزشکی خاطر نشان کرد از این رو سریال در حاشیه به اعتماد میان مردم و جامعه پزشکی لطمه زده است و این به نفع مردم نیست.

سریال در حاشیه؛ غده چرکینی که ترکید

دکتر محمد امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و دانشیار مرکز تحقیقات سیاست کشور سریال در حاشیه و موضوع مورد بحث توسط آن در رسانه عمومی را امر مثبتی دانست و گفت این سریال موضوع حاشیه‌ای در نظام سلامت را به عرصه عمومی کشاند و این امر همچون غده چرکینی بود که ترکید اما باید این مسئله را فال نیک گرفت.
این جامعه‌شناس با بیان اینکه پزشکان مانند معلمان، روحانیون و قاضی‌ها جزو نهادهای اقتدار و نهادهای کنترل اجتماعی هستند افزود سریال در حاشیه مشکلات جامعه پزشکی را از حاشیه به متن آورد اما قبل از ساخت این سریال اتفاقی دیگری افتاده بود و اقتدار جامعه پزشکی زیر سوال رفته بود.

وی دلایل این امر را توزیع اطلاعات و کالایی شدن دانست و گفت ارتباط میان رشته پزشکی با دیگر رشته از جمله رشته‌های علوم انسانی قطع شده است و دانش پزشکی نیاز به یک بازاندیشی در مورد خودش است و این زمانی انجام پذیر است که بتواند خود را از منظق تجاری بودن‌‌ رها کند.

انسانیت زدایی از پزشک و بیمار

دکتر حسن محدثی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران ضمن حمایت از سریال در حاشیه و بیان این مسئله که هنرمند باید پژواک صدای مردم باشد به معرفی یک پژوهش جامعه‌شناسی پرداخت که طی آن کادر درمانی و پرستاران دو بیمارستان خصوصی و دولتی طی دو تا شش ماه به توضیح و بیان مشاهدات خود پرداخته‌اند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه روش تحقیق این پژوهش مشارکت می‌دانی است و توسط یک تیم از کار‌شناسان ارشد جامعه‌شناسی صورت گرفته، برخی از مشاهدات پرستاران را برای حضار بیان کرد که نشان می‌داد در این دو بیمارستان به کرات اقداماتی بر خلاف اخلاق پزشکی و رضایت بیماران صورت گرفته است.

محدثی در جمع بندی نظرات خود در نتیجه این پژوهش گفت این تحقیق نشان می‌دهد در بیمارستان‌ها وظایف به شکل غیر قانونی به زیر دستان منتقل می‌شود. پزشک وظیفه خود را به پرستار می‌سپارد، پرستار به بهیار و بهیار و نیروی خدماتی بیمارستان!

وی در ادامه جمع بندی خود از عملکرد بیمارستان‌ها به این موارد اشاره کرد:

جمله هزینه تراشی‌های تصنعی برای بیماران، صوری شدن فرهنگ اداری و ساختن پرونده‌های صوری از کادر بیمارستان و یا پرونده سازی موقتی و صوری برای ارتقای درجه بیمارستان، ناقص بودن کادر پزشکی و محاسبه هزینه به پای بیمار، طولانی کردن تصنعی فرایند درمان، اشتغال فرا‌تر از حد استاندارد و افزایش خطا در طی درمان، جزئی ساختن فرایند درمان و توجه فقط به یک بخش از بدن بیمار، سهامدار کردن پزشکان در بیمارساتان و جلوگیری از نظارت صحیح بر عملکرد بیمارستان.
محدثی در ادامه افزود تجاری شدن پزشکی به نابرابری شدید میان کادر درمانی و تشدید روابط سلطه میان آن‌ها منجر شده و این امر مسائلی مانند بیمار دزدی پزشکان از یکدیگر، زیر می‌زی گرفتن و ارجاع بیمار از بیمارستان دولتی به خصوصی توسط پزشک را در پی داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همچنین با یادآوری اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد با بازاری شدن خدمات عمومی و بهداشت دولت از وظایف قانونی خود و همچنین از اهداف انقلاب عقب نشینی کرده است و در بیمارستان‌های ما از پزشک و بیمار انسانیت زدایی شده است.

در پاسخ به اظهارات دکتر محدثی، نماینده سازمان نظام پزشکی این نتایج را تهران محور و غیر قابل تعمیم به کل ایران دانست و گفت تحقیق مذکور با سوگیری شخصی و سیاسی انجام شده و دارای محدودیت‌های زیادی است از جمله اینکه تجربه‌های شخصی افراد را نمی‌توان عمومی کرد.

شمس در ادامه افزود کسانی که این تحقیق را انجام داده‌اند دارای تخصص پزشکی نبوده‌اند و به بسیاری از مسائل درونی صنف پزشکان آگاهی ندارند و نظام پزشکی ایران دارای پیشرفت‌های زیادی بوده است که مستحق نیست در مورد آن اینگونه قضاوت بشود.

عوامل موثر بر اعتماد میان پزشک و بیمار

به گزارش «تامین ۲۴» (tamin24.ir) در ادامه این نشست دکتر امید زمانی، پزشک و عضو گروه ارتباطات سلامت در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت، به عوامل تاثیر گذار به اعتماد میان پزشکان و بیماران پرداخت.

وی عوامل مذکور را بسیار متعدد دانست و آن‌ها به این گونه برشمرد: ماهیت در حال تحول دولت و طرفداری آن از طبابت و واگذاری امور پزشکی به بخش خصوصی، جهانی شدن و انقلاب اطلاعات و دسترسی بیماران به جستجو در مورد بیماری در اینترنت و اینکه پزشک دیگر دانای کل نیست، تحول اپیدمیولوژیک در بیماری‌ها و اینکه کار پزشکان دیگر شفابخشی بیماری‌های عفونی نیست، تغییر در مناسبات پزشک – بیمار، تخصصی و فوق تخصصی شدن کار پزشکان و کالایی شدن و تجاری شدن پزشکی."

No comments yet»

بیان دیدگاه