زیر سقف آسمان

زیر سقف آسمان مقام یک جست وجوگر است.

اعلام شرکت در برنامه‌ی تلویزیونی زاویه و منطق آن: گفت‌وگو در باره‌ی ابن خلدون و تفکّر اجتماعی اسلامی

دست‌اندرکارن برنامه‌ی زاویه –برنامه‌ی تلویزیونی شبکه‌ی چهار که معمولاً روزهای یک‌شنبه و جهارشنبه شب‌ها ساعت هشت و نیم پخش می‌شود- از من خواستند در گفت‌وگویی درباره‌ی ابن خلدون هم‌راه با دکتر غلامرضا جمشیدیها استاد محترم دانش‌کده‌ی علوم اجتماعی دانش‌گاه تهران شرکت کنم. تاکنون بنا نداشته ام که در برنامه‌های رسانه‌های دولتی شرکت کنم و یا با آن ها هم‌کاری کنم. در سال‌های گذشته هر نوع پیش‌نهادی از تلویزیون و رادیو (به‌خصوص پیش‌نهادهای متعدّدی از شبکه‌های مختلف رادیویی) را برای شرکت در برنامه‌های‌شان رد کرده‌ام. آخرین تقاضا مربوط به شرکت در دو برنامه‌ی تلویزیونی بود که برای مخاطبان خارج از کشور پخش می‌شد و البتّه، برنامه‌ای غیرمستقیم و تولیدی بود و من عذر خواستم و افراد دیگری را معرفی کردم. اکنون با توجّه به این‌که شرایط جدیدی در کشور پدید آمده است و اندک تجدید نظری در اداره‌ی امور کشور صورت گرفته است و با توجّه به این‌که این برنامه مستقیم و زنده است، پذیرفته‌ام که در آن شرکت کنم. من از این طریق حُسن نیّت‌ام را نشان می‌دهم و در واقع، اعلام می‌کنم که خصومتی با رسانه‌های دولتی ایران ندارم و اگر رسانه‌های دولتی به وظائف‌اش درست عمل کنند و قصد تخریب و تبلیغات یک‌سویه نداشته باشند، ما هم می‌توانیم در برنامه‌‌های رسانه‌ی ملّی شرکت کنیم و سخنان خودمان را به گوش مخاطبان برسانیم. ما فرزندان همین سرزمین هستیم و دوست‌ داریم به آن خدمت کنیم، به‌شرط آن‌که ما را مطیع و تابع و گوش به فرمان نخواهند و امکان حفظ حریّت‌مان وجود داشته باشد و حرمت لازم نهاده شود. من آرزو می‌کنم تلویزیون‌های خصوصی نیز در اران شکل بگیرند و ما بتوانیم بدون دغدغه و نگرانی از سوء استفاده از آن‌ها استفاده کنیم.

یادآوری می‌کنم که ما در شرایطی هستیم که اغلب نوشته‌های من (و احتمالاً همه‌ی کسانی که نگاه مستقلّی دارند) در رسانه‌های ایرانی با تقطیع یا حذف بخش‌هایی منتشر می‌شود و اخیراً (یکی دو هفته ی پیش) شعبه‌ی دوم وبلاگ من تحت عنوان زیر سقف آسمان به نشانی www.mohaddesi.blogsky.com به‌کلّی مسدود شده است و شعبه‌ی اول آن نیز تحت همین نام و به نشانی www.mohaddesi.wordpress.com هم‌چنان فیلتر است و مخاطبان نوشته‌های من برای خواندن‌اش دچار مشکل هستند. باری، امیدوار ام تجدید نظری کلّی صورت گیرد و حقوق حقّه‌ی ملت در فصل سوّم قانون اساسی محقّق شود و رئیس جمهور محترم دولت تدبیر و امید به وعده‌هایش عمل نماید.

در هر صورت، این برنامه قرار است در روز چهارشنبه، ساعت هشت و نیم شب از شبکه‌ی چهارم پخش گردد.

5 دیدگاه»

  دانشجو wrote @

ضمن عرض سلام وخسته نباشید

استاد ارجمند همان طور که اشاره کردید چند وقت است نتوانستیم از کلام و نوشته های شما استفاده کنیم امسدود بودن وبلاگ شما جای تردید و نگرانی وسوال؟؟؟ است چرا ؟چنین اتفاقی افتاده است امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات رفع گردد ..

برنامه ی تلویزیونی شما را خوشبختانه به طور تصادفی مشاده کردم ….مثل همیشه خوب وعالی بود ..

زنده و پاینده باشید .

  شین wrote @

سلام. من نوشته ها و کتابهای شما را دنبال می کنم و نحوه استدلال و سبک نوشتار شما را بسیار می پسندم. در مناظره، نسبت به نوشته هایتان، مصلحت اندیش تر و محتاط تر بودید. به گمانم از منظر ارتباط، قلم شما نسبت به بیان گفتاری تان بسیار اثربخش تر است. برای مناظره های بعدی پیشنهاد می کنم، تماس چشمی با مخاطبان و مشارکین در جلسه را بیشتر مدنظر قرار دهید و زبان بدنتان را بیشتر به خدمت بگیرید تا هر دو دسته مخاطب، اعتماد به نفس، تسلط به موضوع و آرامش شما را بیشتر احساس کند. در مجموع برنامه بسیار خوبی بود. ایکاش فرصت بیشتری بود تا نقدهای شما به مبحث علوم اجتماعی اسلامی بیشتر باز می شد. با آرزوی موفقیت

  محمد مهدی یوسفی wrote @

استاد من نظرمو درباره مناظرتون توی دو تا پست می ذارم.
استاد واقعا مناظره قوی ای بودش.من مناظرتون رو به سه بخش تقسیم می کنم.بخش اول اوج مناظره شما و تسلط نسبتا بالادستس شما.بخش دوم فقر و ضعف مطالعاتی طرف مقابل تون.و بخش سوم تسلط بلا مانع شما بر مناظره.اوج مناظرتون اون جا بود که در پاسخ به دکتر جمشیدیها-که بر این پافشاری می نومد که ابن خلدون مانند کنت و دیگران در باب اجتماع نظرورزی نموده است و این را می توان جامعه شناسی دانست.- خواستین تفاوت نظریه جامعه شناسی و جامعه نگری رو بگین و این که هر نوع نظر ورزی در باب اجتماع رو نمیشه جامعه شناسی دونست.اون لحظه که از این مثال استفاده کردین و گفتین کلمه الله در پیشا اسلام و پسا اسلام کاربرد داشته است اما در دستگاه تصوری پیشا اسلامی و پسا اسلامی دو خروجی کاملا متفاوت از این کلمه ظاهرا یکسان را شاهد بودیم.پس نظر ابن خلدون درباب اجتماع را بایستی با توجه به دستگاه تصوری او مورد مداقه قرار داد.

  محمد مهدی یوسفی wrote @

یخش سوم و تسلط کامل شما بر مناظره اون وقت بود که طرف مقابل تون پس از اون که شما موارد مخالفت نظریه ابن خلدون رو با اسلام ونص قرآن آوردید(سوره توبه و..)-ایشون که تا قبل از شما از تطبیق کامل نظریه ابن خلدون با قرآن و اسلام حرف می زد و هی می خواست مواردشو بیاره اگه یادتون باشه همش بر این موضوع تاکید می کرد-به طعنه و حالتی که شما رو مسخره کنه گفت که آقای محدثی کارشناس قرآن هستن من که نیستم

  محمد مهدی یوسفی wrote @

بخش دوم ودست خالی بودن جمشیدیها : در جای جای مناظره این امر مشهود بود اما نکته مشهودش جایی بود که گفت منظور شما از طبع همان طبیعت جغرافیایی است.آخه ایشون اگه ی خورده حین مناظره به حرفاتون گوش می داد یا مقالات و سخنان تون در باره ابن خلدون رو می خوندن و گوش می دادن ،بعد از این که نیم ساعت از برنامه گذشته بود نمی گفت آقای محدثی دارن همون حرفای طباطبایی رو تکرار می کنن و منظورشون از طبع و طبع نگری همون طبیعت بیرون و خلاصه چسبوندنش به جغرافیا.غافل از این که شما هم توی مقالات تون هم تو نشست انجمن جامعه شناسی گفته بودین که طبع نگری و طبع مورد نظر طباطبایی ذهن آدمی رو به سمت طبیعت بیرون می کشونه و منظورشون طبیعت جغرافیایی هست ولی طبع مورد نظر ابن خلدون طبع و ذات اشیاست.ایشون حتی به این حرف شما که گفتین این ها معتقد بودند که القسر لا یدوم،می تونست متوجه بشه منظور شما ذات اشیاست نه طبیعت جغرافیای..


بیان دیدگاه