زیر سقف آسمان

زیر سقف آسمان مقام یک جست وجوگر است.

تفأّل در آغاز سال نو

تفأّل در آغاز سال نو

سال جدید بر همه‌ی ایرانیان جهان مبارک!
در آغاز سال نو (عید سال 1392) تفألی زدم به آثار سه قطب شعر کهن ایران: خیّام، حافظ، و سعدی. به‌ترتیب، اشعار زیبای‌شان را تقدیم می‌کنم.

خیّام ما را به‌راستی و یک‌رنگی و احتراز از ریاکاری و غنیمت شمردن لحظه دعوت کرد و فرمود:
«شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی / هر لحظه به دام دگری پابستی
گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنانکه می‌نمایی هستی

***

ای دل چو زمانه می‌کند غمناکت / ناگه برود زتن روان پاکت
بر سبزه نشین و خوش بزی روزی چند / زان پیش که سبزه بر دمد از خاکت» (خیام، 1391: 86-85).

حافظ نیز به استغنا و شکیبایی و قناعت فراخواند و فرمود:
گلعذاری زگلستان جهان ما را بس / زین چمن سایة آن سرو روان ما را بس من و همصحبتی اهل ریا دورم باد / از گرانان جهان رطل گران ما را بس قصر فردوس بپاداش عمل می‌بخشند / ما که رندیم و گدا دیر مغان ما را بس بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین / کاین اشارت زجهان گذران ما را بس یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم / دولت صحبت آن مونس جان ما را بس از در خویش خدا را به بهشتم مفرست / که سر کوی تو از کون و مکان ما را بس حافظ از مشرب قسمت گله ناانصافیست / طبع چون آب و غزلهای روان ما را بس

اما سعدی چیز دیگری بود. او اشتیاق ما را حکایت کرد:
«بگذار تا مقابل روی تو بگذریم / دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم روی ار به روی ما نکنی حکم از آن توست / بازآ که روی در قدمانت بگستریم ما را سری‌ست با تو که گر خلق روزگار / دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم گفتی زخاک بیش‌تر اند اهل عشق من / از خاک بیش‌تر نه که از خاک کم‌تریم ما با تو ایم و با تو نه‌ایم اینت بلعجب / در حلقه‌ایم با تو و چون حلقه بر دریم نه بوی مهر می‌شنویم از تو ای عجب / نه روی آن‌ که مهر دگر کس بپروریم از دشمنان برند شکایت به دوستان / چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ما خود نمی‌رویم روان از قفای کس / آن می‌برد که ما به کمند وی اندریم سعدی تو کیستی که در این حلقة کمند / چندان فتاده‌اند که ما صید لاغریم» (سعدی، 1385: 672).

امید که در سال 1392 سبز و سالم باشید و ایران را هم سبز و شاد نمایید!

منابع
حافظ، شمس‌الدین محمد (1383) دیوان حافظ. نسخه قاسم غنی و محمد قزوینی، با مقدمه بهاءالدین خرمشاهی. بخط رسول مرادی و نگارگری علی‌اصغر تجویدی. تهران: انتشارات کلهر، چاپ اول.
خیام، عمر بن ابراهیم (1391) رباعی‌های عمر خیام. خوشنویسی حمید غبرانژاد. مترجم و ویراستار سعید سعیدپور. تهران: سعید سعیدپور، چاپ اول. سعدی، مصلح بن عبدالله (1385) متن کامل دیوان شیخ اجل سعدی شیرازی، گلستان و بوستان و … از روی نسخة نسخة تصحیح شده انجمن ادب فارس و یک نسخه خطی معتبر و قدیمی منحصر. به‌کوشش مظاهر مصفا. تهران: نشر روزنه، چاپ اول.

No comments yet»

بیان دیدگاه